Kolejki w lunaparkach

Kolejki górskie

Po uwolnieniu się pociągu od łańcucha, w dalszej kolejności pociąg ten zjeżdża i w ten sposób nabiera prędkości, a następnie wznosi się na kolejne wzniesienie i dalej spada. Kolejne wzniesienia są coraz to niższe od poprzednich wzniesień. Kolejne wzniesienia muszą być niższe od swoich poprzedników, ponieważ pociąg traci swoją część energii w wyniku tarcia oraz oporu powietrza. Oprócz wzniesień oraz spadków kolejka może zawierać inne elementy dodające grozy oraz uciechy. Pociąg podczas jazdy nie wypada z toru, ponieważ wagony są przyczepione za pomocą kół, które toczą się zarówno z góry, z dołu, jak i z boku szyny. W celu zmniejszenia tarcia nie wszystkie te koła dotykają szyny. W przypadku jazdy, gdy pociąg nie jedzie do góry nogami, to do szyny dotykają tylko koła górne oraz boczne. W przypadku, kiedy pociąg znajduje się w stanie nieważkości to zdarza się, że żadne koła nie dotykają szyny. Pociąg kolejki górskiej może być napędzany za pomocą różnych napędów. Zazwyczaj napęd stanowi jednak łańcuch, który wciąga pociąg na gór. Obecnie w kolejkach górskich stosuje się następujące rodzaje napędów. Są to: napęd elektromagnetyczny, napęd hydrauliczny, napęd na sprężone powietrze oraz koła cierna. Napęd elektromagnetyczny pozwala na uzyskanie dużej prędkości w bardzo krótkim czasie.Taki typ napędu znajduje się między innymi w następującej kolejce górskiej- w Joker's Jinx w Six Flags America. Napęd hydrauliczny także umożliwia na uzyskanie dużej prędkości w bardzo krótkim czasie. Przykład takiego typu napędu posiada kolejka górska Kanonen w Liseberg.

Podobne

Kolejki górskie
Po uwolnieniu się pociągu od łańcucha, w dalszej kolejności pociąg ten zjeżdża i w ten sposób nabiera prędkości, a następnie wznosi się na kolejne wzniesienie i dalej spada. Kolejne wzniesienia są coraz to niższe od poprzednich wzniesień. Kolejne wzniesienia muszą być niższe od swoich poprzedników, ponieważ pociąg traci swoją część energii w wyniku tarcia oraz oporu powietrza. Oprócz wzniesień oraz spadków kolejka może zawierać inne elementy dodające grozy oraz uciechy. Pociąg podczas jazdy nie wypada z toru, ponieważ wagony są przyczepione za pomocą kół, które toczą się zarówno z góry, z dołu, jak i z boku szyny. W celu zmniejszenia tarcia nie wszystkie te koła dotykają szyny. W przypadku jazdy, gdy pociąg nie jedzie do góry nogami, to do szyny dotykają tylko koła górne oraz boczne. W przypadku, kiedy pociąg znajduje się w stanie nieważkości to zdarza się, że żadne koła nie dotykają szyny. Pociąg kolejki górskiej może być napędzany...

Bolliger & Mabillard
Napęd na sprężone powietrze pozwala na uzyskanie dużej prędkości w bardzo szybkim czasie i ten typ napędu znajduje się w kolejce górskiej Dodonpa w Fuji-Q Highland, w Japonii. Koła cierne dają niewielką prędkość, ale służą między innymi do wypchnięcia pociągu ze stacji albo też do hamulców. Po rozpędzeniu pociąg pokonuje dalszą trasę już bez dodatkowych napędów. Znanych jest wiele typów kolejek górskich. Dzielimy je przede wszystkim na kolejki górskie drewniane oraz na kolejki górskie stalowe. Kolejki stalowe cechują się płynną jazdą oraz dużą prędkością. Ponadto takie stalowe kolejki są bardziej wytrzymałe na przeciążenia w porównaniu z kolejkami drewnianymi. Natomiast w kolejkach drewnianych występuje tak zwany aiertime, co oznacza ujemne przeciążenia. Podczas takich ujemnych przeciążeń ma się wrażenie, że wypada się z pociągu. Oba typy kolejek, czyli zarówno te stalowe, jak i drewniane maja swoje wady i zalety. Jedną z firm zajmującą się budową kolejek jest szwajcarska firma Bolliger & Mabillard,...

Kolejka górska typu twisted
Do najważniejszych elementów kolejki górskiej typu twisted wykonywanej przez firmę Bolliger & Mabillard należą: pętle, korkociagi oraz kobry. Kolejka ta jest wyposażona w trzy pociągi. Każdy pociąg posiada osiem wagonów. Każdy wagon mieści po czterech pasażerów, którzy siedzą w jednym rzędzie. Dla dekoracji naprzodzie pociągu znajduje się dodatkowy wagon bez miejsc siedzących. Pociąg posiada obudowane boki. Ponadto pasażerowi są tutaj zabezpieczeni przed wypadnięciem za pomocą specjalnych blokad, które są zamykane od góry. Kolejnym typem kolejki, który wykonuje ta firma jest kolejka bezpodłogowa, czyli Floorless Coaster. Pociągi w tej kolejce nie posiadają podłóg. Do pociągu wsiada się za pomocą rozsuwanej podłogi znajdującej się na stacji. Boki pociągu są otwarte. Taki pociąg posiada od sześciu do ośmiu wagonów. Każdy wagon zabiera po cztery osoby, które siedzą w jednym rzędzie. Kolejki tego typu uzyskują większą prędkość niż kolejki typu twisted oraz posiadają większe przeciążenia. Do podstawowych elementów takiej kolejki należą: pętla, korkociąg, kobra,...

Kolejka górska odwrócona
Kolejka odwrócona jest typem kolejki produkowanej przez szwajcarska firmę Bolliger & Mabillard. Pociąg w tej kolejce złożony jest z ośmiu wagonów. Każdy wagon zabiera po czterech pasażerów. Ponadto pociąg nie posiada podłogi ani boków. Koła pociągu są schowane pod osłonami, które pełnią również funkcje ozdobną. Kolejki te cechują się ciasnymi elementami, które generują przeciążenia. Kolejnym typem kolejki górskiej jest tutaj kolejka do jazdy na stojąco, czyli Stand Up Coaster. Kolejka ta charakteryzuje się łagodniejszymi elementami, które generują mniejsze przeciążenia. Pasażerowie są zabezpieczeni przed wypadnięciem za pomocą specjalnych blokad, które zamyka się z góry. Blokady te są umieszczone na siłownikach, dzięki czemu każdą blokadę można dostosować do wzrostu pasażera. Ponadto dodatkowym zabezpieczeniem przed wypadnięciem jest element, który przypomina siodełko rowerowe. Jest ono przeznaczone dla osób, które nie są w stanie utrzymać się na nogach podczas przeciążeń. Kolejnym typem kolejki jest tutaj Hypercoaster. Kolejka tego typu jest charakteryzuje się dużymi wysokościami wzniesień,...