W Polsce znajduje się wiele miejsc, gdzie znajdziemy lunaparki, a w nich kolejki górskie. Największą polską kolejką górską jest Tic-Tac Tornado, która znajduje się w Śląskim Wesołym Miasteczku. Innymi dużymi kolejkami są: Jet Star w Łodzi, Tajfun we Władysławowie oraz Cyklon w Śląskim Wesołym Miasteczku. I tak w 2000 roku została otwarta kolejka górska Music Express w Śląskim Wesołym Miasteczku. Jej wysokość wynosi trzy metry, a prędkość 30 kilometrów na godzinę. Maksymalne przeciążenia wynoszą tutaj 1,3 g. Kolejka górska Blizzars również znajduje się na terenie Śląskiego wesołego miasteczka, a jej wysokość wynosi6,5 metra, a prędkość maksymalna wynosi 36 kilometrów na godzinę. Maksymalne przeciążenia wynoszą tutaj 2 g. Kolejka ta została otwarta w 2008 roku. Kolejka górska Cyklon znajdująca się w Śląskim Wesołym Miasteczku posiada wysokość o wartości 13,1 metrów, a jej prędkość wynosi 45 kilometrów na godzinę. Maksymalne przeciążenia wynoszą tutaj 2,5 g. Kolejka ta została otwarta w 2000 roku. Kolejną kolejką górską znajdującą się w tym wesołym miasteczku jest Funny Mouse. Wysokość tej kolejki wynosi 5 metrów, a jej maksymalna prędkość wynosi 25 kilometrów na godzinę. Maksymalne przeciążenia tu występujące wynoszą 1,5 g. Kolejka ta została otwarta w 2007 roku. Największą kolejką górską na terenie tego wesołego miasteczka, jak również największą w całej Polsce jest kolejka Tic-Tac Tornado. Kolejka ta została otwarta w 2007 roku. Jej wysokość wynosi 21 metrów, a prędkość 60 kilometrów na godzinę. Maksymalne przeciążenia wynoszą tutaj 4,6 g.
Kolejka górska mega giga
Sposób ułożenia siedzeń w kolejce mega/giga coaster produkowanej przez firmę International Amusement Industries daje lepszą widoczność pasażerom, dzięki usytuowaniu drugiego rzędu siedzeń w wagonie nieco wyżej niż pierwszego. W nowszych modelach tego typu kolejki znajdują się hamulce elektromagnetyczne. Pociąg jest wciągany na szczyt za pomocą wyciągu linowego. Wyciąg ten wykorzystuje stalową linę z zaczepem do wciągnięcia pociągu. W porównaniu z wyciągiem łańcuchowym jest on szybszy. Przed wypadnięciem chronią tutaj pasażera specjalne zabezpieczeni, które są dociskane z góry do nóg. Kolejnym typem kolejki górskiej tej firmy jest kolejka górska z inwersjami, czyli looping coaster. Są to kolejki mniejsze niż mega/giga coaster. Kolejka taka posiada inwersje. Pociąg jest wyposażony w zabezpieczenia, które zamykane są od góry nad ramionami pasażera. Pociąg ponadto posiada odsłonięte nieco boki. Wśród inwersji możemy tutaj wymienić następujące elementy: pętla, kobra oraz heartline roll. Jedną z kolejek tego typu jest kolejka Colossus. Posiada ona największą ilość inwersji, bo aż...
Kolejka górska rocket coaster
Kolejka górska rocket coaster firmy International Amusement Industries nabiera prędkości do ponad 100 kilometrów na godzinę zaledwie w trzy sekundy. Takie kolejki spotykane są w dwóch rodzajach: kolejki niższe oraz kolejki wysokie. Kolejki niższe posiadają ostre zakręty oraz niskie wzniesienia, natomiast kolejki wysokie posiadają elementy typu Top Hat, czyli są to wysokie wieże, które posiadają pionowy wjazd oraz pionowy zjazd i są to krótkie kolejki. Kolejki górskie typu rocket nie posiadają prawie w ogóle inwersji, jednakże takowe się zdarzają. Do najbardziej typowych inwersji tej kolejki należą: heartline roll oraz pętla norweska, która łączy w sobie cechy imelmanna oraz pętli nurkującej. Kolejnym typem kolejki jest kolejka odwrócona, czyli Intamin Inverted Coaster. Tutaj pociągi są podwieszone pod torem. Sam pociąg składa się od pięciu do siedmiu wagonów. Każdy wagon posiada miejsca dla czterech pasażerów. Miejsca te są umieszczone w dwóch rzędach. Kolejka ta posiada dwie formy. Jedną z nich jest kolejka, która...
Drewniana kolejka prefabrykowana
Drewniana kolejka prefabrykowana jest kolejką, której cechą charakterystyczną jest to, że jest składana z gotowych elementów, które wcześniej zostały wytworzone w fabryce. Kolejka ta posiada duże przeciążenia ujemne oraz gładkość jazdy. Pociąg składa się tutaj z od czterech do sześciu wagonów. W każdym wagonie znajdą się miejsca dla sześciu pasażerów, którzy rozmieszczenie będą w trzech rzędach. Inwersje jest terminem, który oznacza element kolejki. Element ten przechyla pociąg o więcej niż 155 stopni. Każdy moment, w którym pociąg odwraca pasażerów jest inwersją. Jeśli chodzi o bezpieczeństwo to w kolejkach górskich powinno być ono szczególnie zachowane. Pracą kolejek górskich strują komputery. Operator kolejki górskiej ma za zadanie niewiele funkcji. Są to między innymi: ustalenie momentu odjazdu pociągu ze stacji, uruchomienie łańcucha wyciągowego, otwarcia oraz zamknięcia zabezpieczeń, jak również w razie potrzeby awaryjnego zatrzymania pociągu. Awaryjnego zatrzymania pociągu może dokonać również sam komputer. Kolejki o dużych gabarytach mogą obsługiwać kilka pociągów jednocześnie....
System hamulcowy w kolejkach górskich
Kolejki górskie przeważnie posiadają hamulce cierne. Hamulce takie składają się z dwóch albo większej ilości siłowników. Siłowniki te zaciskają płyty cierne na klockach. Klocki te umieszczone są na podwoziu pociągu. Ponadto jak system hamulcowy w kolejkach górskich stosuje się także hamulce elektromagnetyczne. System ten zbudowany jest w następujący sposób. Pociągi połączone są ze sobą hakami, które są umieszczone na klockach hamulcowych. Natomiast przednia i tylna część klocka, które są umieszczone na pierwszym oraz ostatnim wagonie służą jako zaczep podczas wciągana pociągu na górę, jak również jako zderzak. Ponadto na łańcuchach wyciągowych są zastosowane dodatkowe specjalne zabezpieczenia, które chronią pociąg przed zjazdem do tyłu w przypadku zatrzymania się łańcucha. Zabezpieczenie to nazywa się fachowo anti-rollback device. Zabezpieczenie to jest wykonane ze specjalnych ząbków, po których przesuwa się zapadka. Zapadka ta jest umieszczona pod pociągiem. Terkotanie, które słyszymy podczas wciągania pociągu wydaje właśnie ta zakładka. Mechanizm działania tego zabezpieczenia polega na...