Kolejki w lunaparkach

Rodzaje kolejek górskich na terenie Polski

W Rabkolandzie istniały kiedyś trzy kolejki górskie. Obecnie istnieje już tylko jedna. Kolejka górska Alpine Roadway jest kolejką, która została otwarta w 2004 roku, a zamknięta w 2007 roku. Kolejną zamkniętą tutaj kolejką jest Speedy Gonzales. Kolejka ta została otwarta w 2004 roku, a zamknięta została w 2008 roku. Wysokość tej kolejki górskiej wynosiła 5 metrów, a jej prędkość wynosiła 25 kilometrów na godzinę. Maksymalne przeciążenia wynosiły tutaj 1,5 g. Kolejką, która istnieje w tym parku jest kolejka górska o nazwie Thunderbolt. Kolejka ta powstała w 2008 roku. Jej wysokość wynosi 6 metrów. W Łódzkim Lunaparku znajduje się kolejka górska Jet Star. Kolejka ta ma wysokość 13,5 metra i porusza się z maksymalna prędkością 50 kilometrów na godzinę. Maksymalne przeciążenia wynoszą tutaj 3 g. W Sowińskim Lunaparku znajduje się kolejka górska o nazwie Tajfun. Kolejka ta posiada 13,3 metra wysokości i porusza się z prędkością 48 kilometrów na godzinę. Maksymalne przeciążenia wynoszą tutaj 2,5 g. Do najważniejszych firm zajmujących się budową kolejek górskich należą: Bolliger & Mabillard, firma ta wprowadziła kolejkę typu Floorless, Vekoma, firma ta wprowadziła kolejkę motocyklową, Intamin AG, firma ta buduje wiele urządzeń rozrywkowych oraz wprowadziła napęd hydrauliczny, Maurer Sohne, Chance Rides, Arrow, firma ta wprowadziła kolejkę typu 4D, Schwarzkopf, GCI oraz CCI. Kolejki górskie są także urządzeniami, które ustanowiły wiele rekordów pod względem prędkości czy też długości czy też szybkości, czy też najwyższego spadku, czy też największego konta spadku, czy też największego przeciążenia dodatniego, czy też największego przyspieszenia.

Podobne

Kolejki górskie
Po uwolnieniu się pociągu od łańcucha, w dalszej kolejności pociąg ten zjeżdża i w ten sposób nabiera prędkości, a następnie wznosi się na kolejne wzniesienie i dalej spada. Kolejne wzniesienia są coraz to niższe od poprzednich wzniesień. Kolejne wzniesienia muszą być niższe od swoich poprzedników, ponieważ pociąg traci swoją część energii w wyniku tarcia oraz oporu powietrza. Oprócz wzniesień oraz spadków kolejka może zawierać inne elementy dodające grozy oraz uciechy. Pociąg podczas jazdy nie wypada z toru, ponieważ wagony są przyczepione za pomocą kół, które toczą się zarówno z góry, z dołu, jak i z boku szyny. W celu zmniejszenia tarcia nie wszystkie te koła dotykają szyny. W przypadku jazdy, gdy pociąg nie jedzie do góry nogami, to do szyny dotykają tylko koła górne oraz boczne. W przypadku, kiedy pociąg znajduje się w stanie nieważkości to zdarza się, że żadne koła nie dotykają szyny. Pociąg kolejki górskiej może być napędzany...

Bolliger & Mabillard
Napęd na sprężone powietrze pozwala na uzyskanie dużej prędkości w bardzo szybkim czasie i ten typ napędu znajduje się w kolejce górskiej Dodonpa w Fuji-Q Highland, w Japonii. Koła cierne dają niewielką prędkość, ale służą między innymi do wypchnięcia pociągu ze stacji albo też do hamulców. Po rozpędzeniu pociąg pokonuje dalszą trasę już bez dodatkowych napędów. Znanych jest wiele typów kolejek górskich. Dzielimy je przede wszystkim na kolejki górskie drewniane oraz na kolejki górskie stalowe. Kolejki stalowe cechują się płynną jazdą oraz dużą prędkością. Ponadto takie stalowe kolejki są bardziej wytrzymałe na przeciążenia w porównaniu z kolejkami drewnianymi. Natomiast w kolejkach drewnianych występuje tak zwany aiertime, co oznacza ujemne przeciążenia. Podczas takich ujemnych przeciążeń ma się wrażenie, że wypada się z pociągu. Oba typy kolejek, czyli zarówno te stalowe, jak i drewniane maja swoje wady i zalety. Jedną z firm zajmującą się budową kolejek jest szwajcarska firma Bolliger & Mabillard,...

Kolejka górska typu twisted
Do najważniejszych elementów kolejki górskiej typu twisted wykonywanej przez firmę Bolliger & Mabillard należą: pętle, korkociagi oraz kobry. Kolejka ta jest wyposażona w trzy pociągi. Każdy pociąg posiada osiem wagonów. Każdy wagon mieści po czterech pasażerów, którzy siedzą w jednym rzędzie. Dla dekoracji naprzodzie pociągu znajduje się dodatkowy wagon bez miejsc siedzących. Pociąg posiada obudowane boki. Ponadto pasażerowi są tutaj zabezpieczeni przed wypadnięciem za pomocą specjalnych blokad, które są zamykane od góry. Kolejnym typem kolejki, który wykonuje ta firma jest kolejka bezpodłogowa, czyli Floorless Coaster. Pociągi w tej kolejce nie posiadają podłóg. Do pociągu wsiada się za pomocą rozsuwanej podłogi znajdującej się na stacji. Boki pociągu są otwarte. Taki pociąg posiada od sześciu do ośmiu wagonów. Każdy wagon zabiera po cztery osoby, które siedzą w jednym rzędzie. Kolejki tego typu uzyskują większą prędkość niż kolejki typu twisted oraz posiadają większe przeciążenia. Do podstawowych elementów takiej kolejki należą: pętla, korkociąg, kobra,...

Kolejka górska odwrócona
Kolejka odwrócona jest typem kolejki produkowanej przez szwajcarska firmę Bolliger & Mabillard. Pociąg w tej kolejce złożony jest z ośmiu wagonów. Każdy wagon zabiera po czterech pasażerów. Ponadto pociąg nie posiada podłogi ani boków. Koła pociągu są schowane pod osłonami, które pełnią również funkcje ozdobną. Kolejki te cechują się ciasnymi elementami, które generują przeciążenia. Kolejnym typem kolejki górskiej jest tutaj kolejka do jazdy na stojąco, czyli Stand Up Coaster. Kolejka ta charakteryzuje się łagodniejszymi elementami, które generują mniejsze przeciążenia. Pasażerowie są zabezpieczeni przed wypadnięciem za pomocą specjalnych blokad, które zamyka się z góry. Blokady te są umieszczone na siłownikach, dzięki czemu każdą blokadę można dostosować do wzrostu pasażera. Ponadto dodatkowym zabezpieczeniem przed wypadnięciem jest element, który przypomina siodełko rowerowe. Jest ono przeznaczone dla osób, które nie są w stanie utrzymać się na nogach podczas przeciążeń. Kolejnym typem kolejki jest tutaj Hypercoaster. Kolejka tego typu jest charakteryzuje się dużymi wysokościami wzniesień,...