Kolejki w lunaparkach

Kolejka górska latająca

Jednym z typów kolejek górskich produkowanych przez firmę Bolliger & Mabillard jest kolejka latająca, czyli Flying Coaster. Kolejka ta jest przeznaczona do jazdy na leżąco. Wsiadając do tej kolejki pasażerowie początkowo zajmują pozycję siedzącą. Jednakże po zapięciu zabezpieczeń, który przytrzymują klatkę piersiową oraz nogi wagony przechylają się tak, że pasażerowie znajdują się w pozycji leżącej na brzuchu. Pociąg taki wyposażony jest w łagodne elementy i raz znajduje się nad a raz pod torem. W taki sposób jazdy pociągu pasażerowie czasami lecą nad torem, a czasami leżą na plecach tyłem do kierunku jazdy. Innym typem kolejki jest kolejka nurkująca, czyli Dive Machine. Charakteryzuje się pierwszym ostrym spadkiem. Posiada szerokie oraz krótkie pociągi. Kąt pierwszego spadku wynosi 89 stopni i jest bliski pionu. Taki pociąg składa się z dwóch lub trzech wagonów. Każdy wagon jest w stanie zabrać od ośmiu do dziesięciu pasażerów, którzy znajdują się w jednym rzędzie. Jedyną inwersją, jak tutaj występuje jest immelmann, ze względu na swoja szerokość. Przed samym spadkiem pociąg zatrzymuje się na kilka sekund. To wyróżnia ten typ kolejki od innych kolejek górskich. Zatrzymanie to jest możliwe dzięki specjalnemu segmentowi hamulców, które znajdują się w torze. Taka kolejka osiąga duże przeciążenia rzędu od 4,5 do 5 g. Inną firmą zajmującą się produkcja kolejek górskich jest firma o nazwie International Amusement Industries, w skrócie Intamin AG.

Podobne

Kolejka górska rocket coaster
Kolejka górska rocket coaster firmy International Amusement Industries nabiera prędkości do ponad 100 kilometrów na godzinę zaledwie w trzy sekundy. Takie kolejki spotykane są w dwóch rodzajach: kolejki niższe oraz kolejki wysokie. Kolejki niższe posiadają ostre zakręty oraz niskie wzniesienia, natomiast kolejki wysokie posiadają elementy typu Top Hat, czyli są to wysokie wieże, które posiadają pionowy wjazd oraz pionowy zjazd i są to krótkie kolejki. Kolejki górskie typu rocket nie posiadają prawie w ogóle inwersji, jednakże takowe się zdarzają. Do najbardziej typowych inwersji tej kolejki należą: heartline roll oraz pętla norweska, która łączy w sobie cechy imelmanna oraz pętli nurkującej. Kolejnym typem kolejki jest kolejka odwrócona, czyli Intamin Inverted Coaster. Tutaj pociągi są podwieszone pod torem. Sam pociąg składa się od pięciu do siedmiu wagonów. Każdy wagon posiada miejsca dla czterech pasażerów. Miejsca te są umieszczone w dwóch rzędach. Kolejka ta posiada dwie formy. Jedną z nich jest kolejka, która...

Drewniana kolejka prefabrykowana
Drewniana kolejka prefabrykowana jest kolejką, której cechą charakterystyczną jest to, że jest składana z gotowych elementów, które wcześniej zostały wytworzone w fabryce. Kolejka ta posiada duże przeciążenia ujemne oraz gładkość jazdy. Pociąg składa się tutaj z od czterech do sześciu wagonów. W każdym wagonie znajdą się miejsca dla sześciu pasażerów, którzy rozmieszczenie będą w trzech rzędach. Inwersje jest terminem, który oznacza element kolejki. Element ten przechyla pociąg o więcej niż 155 stopni. Każdy moment, w którym pociąg odwraca pasażerów jest inwersją. Jeśli chodzi o bezpieczeństwo to w kolejkach górskich powinno być ono szczególnie zachowane. Pracą kolejek górskich strują komputery. Operator kolejki górskiej ma za zadanie niewiele funkcji. Są to między innymi: ustalenie momentu odjazdu pociągu ze stacji, uruchomienie łańcucha wyciągowego, otwarcia oraz zamknięcia zabezpieczeń, jak również w razie potrzeby awaryjnego zatrzymania pociągu. Awaryjnego zatrzymania pociągu może dokonać również sam komputer. Kolejki o dużych gabarytach mogą obsługiwać kilka pociągów jednocześnie....

System hamulcowy w kolejkach górskich
Kolejki górskie przeważnie posiadają hamulce cierne. Hamulce takie składają się z dwóch albo większej ilości siłowników. Siłowniki te zaciskają płyty cierne na klockach. Klocki te umieszczone są na podwoziu pociągu. Ponadto jak system hamulcowy w kolejkach górskich stosuje się także hamulce elektromagnetyczne. System ten zbudowany jest w następujący sposób. Pociągi połączone są ze sobą hakami, które są umieszczone na klockach hamulcowych. Natomiast przednia i tylna część klocka, które są umieszczone na pierwszym oraz ostatnim wagonie służą jako zaczep podczas wciągana pociągu na górę, jak również jako zderzak. Ponadto na łańcuchach wyciągowych są zastosowane dodatkowe specjalne zabezpieczenia, które chronią pociąg przed zjazdem do tyłu w przypadku zatrzymania się łańcucha. Zabezpieczenie to nazywa się fachowo anti-rollback device. Zabezpieczenie to jest wykonane ze specjalnych ząbków, po których przesuwa się zapadka. Zapadka ta jest umieszczona pod pociągiem. Terkotanie, które słyszymy podczas wciągania pociągu wydaje właśnie ta zakładka. Mechanizm działania tego zabezpieczenia polega na...

Inwersje w kolejkach górskich
W przypadku kolejek bez żadnych inwersji jako zabezpieczenie służą specjalne rączki, które są dociskane z góry na nogi lub też po prostu pasy. Natomiast w kolejkach z inwersjami znane są zabezpieczenia, które są zamykane z góry na ramiona. W niektórych jednak kolejkach, gdzie mamy do czynienia tylko z pętlami zdarza się, że nie ma żadnych zabezpieczeń, ponieważ działająca tutaj siła odśrodkowa utrzymuje pasażerów na miejscu. Kolejki górskie są w miarę bezpieczne, ale zdarzają się nieprzyjemne wypadki. Głównym prowodorem wypadków są błędy komputera albo też uszkodzenia mechaniczne. Zdarza się, ze do wypadków doprowadza także bezmyślność pasażerów kolejki górskiej. Do kolejki górskiej nie można wsiadać żując gumę, ponieważ grozi to uduszeniem się. Nie można także wsiadać do niej z ciężkimi przedmiotami, ponieważ taki przedmiot wypadając może kogoś zranić. Nie można także wsiadać do kolejki w okularach. Ponadto do kolejek górskich nie mogą wsiadać osoby cierpiące na choroby serca, choroby błędnika czy też...