Kolejki w lunaparkach

System hamulcowy w kolejkach górskich

Kolejki górskie przeważnie posiadają hamulce cierne. Hamulce takie składają się z dwóch albo większej ilości siłowników. Siłowniki te zaciskają płyty cierne na klockach. Klocki te umieszczone są na podwoziu pociągu. Ponadto jak system hamulcowy w kolejkach górskich stosuje się także hamulce elektromagnetyczne. System ten zbudowany jest w następujący sposób. Pociągi połączone są ze sobą hakami, które są umieszczone na klockach hamulcowych. Natomiast przednia i tylna część klocka, które są umieszczone na pierwszym oraz ostatnim wagonie służą jako zaczep podczas wciągana pociągu na górę, jak również jako zderzak. Ponadto na łańcuchach wyciągowych są zastosowane dodatkowe specjalne zabezpieczenia, które chronią pociąg przed zjazdem do tyłu w przypadku zatrzymania się łańcucha. Zabezpieczenie to nazywa się fachowo anti-rollback device. Zabezpieczenie to jest wykonane ze specjalnych ząbków, po których przesuwa się zapadka. Zapadka ta jest umieszczona pod pociągiem. Terkotanie, które słyszymy podczas wciągania pociągu wydaje właśnie ta zakładka. Mechanizm działania tego zabezpieczenia polega na tym, że podczas zatrzymania się łańcucha, zapadka zahacza o ząb i w ten sposób przytrzymuje pociąg i nie umożliwia mu zjazdy w dół. W nowych typach kolejek w tym celu stosuje się blokady łańcucha, które uniemożliwiają przesunięcie się tego łańcucha w przeciwnym kierunku niż jest mu dane. Ponadto każdy pasażer, który jedzie kolejką musi być odpowiednio zabezpieczony przed wypadnięciem z kolejki.

Podobne

International Amusement Industries
Jedną z firm, która zajmuje się produkcją kolejek górskich jest szwajcarska firma International Amusement Industries. Kolejki tej firmy są urządzeniami ekstremalnymi. Do charakterystycznych elementów tych kolejek należą między innymi: przeciążenia ujemne, szybkie zmiany kierunku oraz idealne profilowanie toru. Firma ta oprócz kolejek górskich zajmuje się także budową innych urządzeń rozrywkowych typu karuzele, wieże swobodnego spadku oraz symulatory ruchu. Cechują się dużymi przeciążeniami ujemnymi, szybkimi zmianami kierunku i perfekcyjnym profilowaniem toru, dzięki któremu przeciążenia boczne eliminowane są prawie do zera. Intamin buduje także inne urządzenia rozrywkowe, jak karuzele, wieże swobodnego spadku i symulatory ruchu. Firma ta produkuje następujące typy kolejek: Mega/Giga Coaster, kolejka z inwersjami, rocket coaster, kolejka odwrócona, kolejka do jazdy na stojąco oraz drewniana kolejka prefabrykowana. Kolejka mega/giga coaster posiada duże wysokości, nawet do 120 metrów. Nie ma tutaj inwersji. Jeśli chodzi o kombinację wzniesień to mamy tutaj do czynienia z wzniesieniami typu Floater, czyli nieważkość oraz wzniesieniami typu...

Kolejka górska mega giga
Sposób ułożenia siedzeń w kolejce mega/giga coaster produkowanej przez firmę International Amusement Industries daje lepszą widoczność pasażerom, dzięki usytuowaniu drugiego rzędu siedzeń w wagonie nieco wyżej niż pierwszego. W nowszych modelach tego typu kolejki znajdują się hamulce elektromagnetyczne. Pociąg jest wciągany na szczyt za pomocą wyciągu linowego. Wyciąg ten wykorzystuje stalową linę z zaczepem do wciągnięcia pociągu. W porównaniu z wyciągiem łańcuchowym jest on szybszy. Przed wypadnięciem chronią tutaj pasażera specjalne zabezpieczeni, które są dociskane z góry do nóg. Kolejnym typem kolejki górskiej tej firmy jest kolejka górska z inwersjami, czyli looping coaster. Są to kolejki mniejsze niż mega/giga coaster. Kolejka taka posiada inwersje. Pociąg jest wyposażony w zabezpieczenia, które zamykane są od góry nad ramionami pasażera. Pociąg ponadto posiada odsłonięte nieco boki. Wśród inwersji możemy tutaj wymienić następujące elementy: pętla, kobra oraz heartline roll. Jedną z kolejek tego typu jest kolejka Colossus. Posiada ona największą ilość inwersji, bo aż...

Kolejka górska rocket coaster
Kolejka górska rocket coaster firmy International Amusement Industries nabiera prędkości do ponad 100 kilometrów na godzinę zaledwie w trzy sekundy. Takie kolejki spotykane są w dwóch rodzajach: kolejki niższe oraz kolejki wysokie. Kolejki niższe posiadają ostre zakręty oraz niskie wzniesienia, natomiast kolejki wysokie posiadają elementy typu Top Hat, czyli są to wysokie wieże, które posiadają pionowy wjazd oraz pionowy zjazd i są to krótkie kolejki. Kolejki górskie typu rocket nie posiadają prawie w ogóle inwersji, jednakże takowe się zdarzają. Do najbardziej typowych inwersji tej kolejki należą: heartline roll oraz pętla norweska, która łączy w sobie cechy imelmanna oraz pętli nurkującej. Kolejnym typem kolejki jest kolejka odwrócona, czyli Intamin Inverted Coaster. Tutaj pociągi są podwieszone pod torem. Sam pociąg składa się od pięciu do siedmiu wagonów. Każdy wagon posiada miejsca dla czterech pasażerów. Miejsca te są umieszczone w dwóch rzędach. Kolejka ta posiada dwie formy. Jedną z nich jest kolejka, która...

Drewniana kolejka prefabrykowana
Drewniana kolejka prefabrykowana jest kolejką, której cechą charakterystyczną jest to, że jest składana z gotowych elementów, które wcześniej zostały wytworzone w fabryce. Kolejka ta posiada duże przeciążenia ujemne oraz gładkość jazdy. Pociąg składa się tutaj z od czterech do sześciu wagonów. W każdym wagonie znajdą się miejsca dla sześciu pasażerów, którzy rozmieszczenie będą w trzech rzędach. Inwersje jest terminem, który oznacza element kolejki. Element ten przechyla pociąg o więcej niż 155 stopni. Każdy moment, w którym pociąg odwraca pasażerów jest inwersją. Jeśli chodzi o bezpieczeństwo to w kolejkach górskich powinno być ono szczególnie zachowane. Pracą kolejek górskich strują komputery. Operator kolejki górskiej ma za zadanie niewiele funkcji. Są to między innymi: ustalenie momentu odjazdu pociągu ze stacji, uruchomienie łańcucha wyciągowego, otwarcia oraz zamknięcia zabezpieczeń, jak również w razie potrzeby awaryjnego zatrzymania pociągu. Awaryjnego zatrzymania pociągu może dokonać również sam komputer. Kolejki o dużych gabarytach mogą obsługiwać kilka pociągów jednocześnie....