Maksymalne przeciążenia w kolejkach górskich nie przekraczają przeciążenia dodatniego o wartości 5,2 g oraz przeciążenia ujemnego o wartości minus 1,5 g. Przeciążenia poprzeczne wynoszą 0 g. Tor kolejek górskich jest tak wyprofilowany, żeby zmieniać przeciążenia poprzeczne na pionowe dodatnie. Najszybsze kolejki górskie, które są wyposażone w napęd hydrauliczny są w stanie rozpędzić się do 200 kilometrów na godzinę przez cztery sekundy. W ten sposób wywierają przeciążenie podłużne, czyli w tył. Zakres tego przeciążenia wynosi od 1 do 2 g. Przeciążenia podłużne w przód, czyli takie, które występują podczas hamowania nie są zbyt duże. Najkorzystniejszym hamowaniem jest hamowanie przy pomocy hamulców elektromagnetycznych z przeciążeniem rzędu 1 g. Podczas jazdy kolejką górską ważny jest także tak zwany zryw. Zrywem nazywa się czas, z jakim pociąg osiąga maksymalne przyspieszenie. Taka gwałtowność podczas hamowania może być niebezpieczna. Ponadto kolejnym ważnym elementem, który obniża przeciążenia na niektóre ważne narządy człowieka jest heartline. Jest to sposób profilowania toru, który wchodzi w różnego typu zakręty, w taki sposób, aby obrót wagonu do pożądanego przechyły na danym zakręcie miał miejsce wokół osi, która przebiega w okolicy serca pasażera. Taki sposób zmniejsza obciążenia na serce oraz mózg człowieka. Znanych jest kilka przeciążeń, które maja miejsce podczas jazdy kolejką górską, które powodują różne objawy.
Kolejka górska odwrócona
Kolejka odwrócona jest typem kolejki produkowanej przez szwajcarska firmę Bolliger & Mabillard. Pociąg w tej kolejce złożony jest z ośmiu wagonów. Każdy wagon zabiera po czterech pasażerów. Ponadto pociąg nie posiada podłogi ani boków. Koła pociągu są schowane pod osłonami, które pełnią również funkcje ozdobną. Kolejki te cechują się ciasnymi elementami, które generują przeciążenia. Kolejnym typem kolejki górskiej jest tutaj kolejka do jazdy na stojąco, czyli Stand Up Coaster. Kolejka ta charakteryzuje się łagodniejszymi elementami, które generują mniejsze przeciążenia. Pasażerowie są zabezpieczeni przed wypadnięciem za pomocą specjalnych blokad, które zamyka się z góry. Blokady te są umieszczone na siłownikach, dzięki czemu każdą blokadę można dostosować do wzrostu pasażera. Ponadto dodatkowym zabezpieczeniem przed wypadnięciem jest element, który przypomina siodełko rowerowe. Jest ono przeznaczone dla osób, które nie są w stanie utrzymać się na nogach podczas przeciążeń. Kolejnym typem kolejki jest tutaj Hypercoaster. Kolejka tego typu jest charakteryzuje się dużymi wysokościami wzniesień,...
Kolejka górska latająca
Jednym z typów kolejek górskich produkowanych przez firmę Bolliger & Mabillard jest kolejka latająca, czyli Flying Coaster. Kolejka ta jest przeznaczona do jazdy na leżąco. Wsiadając do tej kolejki pasażerowie początkowo zajmują pozycję siedzącą. Jednakże po zapięciu zabezpieczeń, który przytrzymują klatkę piersiową oraz nogi wagony przechylają się tak, że pasażerowie znajdują się w pozycji leżącej na brzuchu. Pociąg taki wyposażony jest w łagodne elementy i raz znajduje się nad a raz pod torem. W taki sposób jazdy pociągu pasażerowie czasami lecą nad torem, a czasami leżą na plecach tyłem do kierunku jazdy. Innym typem kolejki jest kolejka nurkująca, czyli Dive Machine. Charakteryzuje się pierwszym ostrym spadkiem. Posiada szerokie oraz krótkie pociągi. Kąt pierwszego spadku wynosi 89 stopni i jest bliski pionu. Taki pociąg składa się z dwóch lub trzech wagonów. Każdy wagon jest w stanie zabrać od ośmiu do dziesięciu pasażerów, którzy znajdują się w jednym rzędzie. Jedyną inwersją, jak...
International Amusement Industries
Jedną z firm, która zajmuje się produkcją kolejek górskich jest szwajcarska firma International Amusement Industries. Kolejki tej firmy są urządzeniami ekstremalnymi. Do charakterystycznych elementów tych kolejek należą między innymi: przeciążenia ujemne, szybkie zmiany kierunku oraz idealne profilowanie toru. Firma ta oprócz kolejek górskich zajmuje się także budową innych urządzeń rozrywkowych typu karuzele, wieże swobodnego spadku oraz symulatory ruchu. Cechują się dużymi przeciążeniami ujemnymi, szybkimi zmianami kierunku i perfekcyjnym profilowaniem toru, dzięki któremu przeciążenia boczne eliminowane są prawie do zera. Intamin buduje także inne urządzenia rozrywkowe, jak karuzele, wieże swobodnego spadku i symulatory ruchu. Firma ta produkuje następujące typy kolejek: Mega/Giga Coaster, kolejka z inwersjami, rocket coaster, kolejka odwrócona, kolejka do jazdy na stojąco oraz drewniana kolejka prefabrykowana. Kolejka mega/giga coaster posiada duże wysokości, nawet do 120 metrów. Nie ma tutaj inwersji. Jeśli chodzi o kombinację wzniesień to mamy tutaj do czynienia z wzniesieniami typu Floater, czyli nieważkość oraz wzniesieniami typu...
Kolejka górska mega giga
Sposób ułożenia siedzeń w kolejce mega/giga coaster produkowanej przez firmę International Amusement Industries daje lepszą widoczność pasażerom, dzięki usytuowaniu drugiego rzędu siedzeń w wagonie nieco wyżej niż pierwszego. W nowszych modelach tego typu kolejki znajdują się hamulce elektromagnetyczne. Pociąg jest wciągany na szczyt za pomocą wyciągu linowego. Wyciąg ten wykorzystuje stalową linę z zaczepem do wciągnięcia pociągu. W porównaniu z wyciągiem łańcuchowym jest on szybszy. Przed wypadnięciem chronią tutaj pasażera specjalne zabezpieczeni, które są dociskane z góry do nóg. Kolejnym typem kolejki górskiej tej firmy jest kolejka górska z inwersjami, czyli looping coaster. Są to kolejki mniejsze niż mega/giga coaster. Kolejka taka posiada inwersje. Pociąg jest wyposażony w zabezpieczenia, które zamykane są od góry nad ramionami pasażera. Pociąg ponadto posiada odsłonięte nieco boki. Wśród inwersji możemy tutaj wymienić następujące elementy: pętla, kobra oraz heartline roll. Jedną z kolejek tego typu jest kolejka Colossus. Posiada ona największą ilość inwersji, bo aż...