Kolejki w lunaparkach

Kolejka górska Kingda Ka

Kolejka górska Kingda Ka, która znajduje się w Stanach Zjednoczonych posiada napęd hydrauliczny o mocy ponad 20800 koni mechanicznych, czyli 15,5 megawata. Na świecie znajduje się jeszcze jedna podobna do tej kolejka. Jest to kolejka Top Thrill Dragster znajdująca się w Cedar Point. Inną kolejką jest Mindbender. Znajduje się ona w parku rozrywki Galaxyland w Edmonton, a Kanadzie. Kolejka ta posiada największe przeciążenie dodanie w wysokości 5,2 g. Ponadto jest to także największa kolejka, która znajduje się w zamkniętym pomieszczeniu. W skład głównym elementów kolejki wchodzą: trzy pętle oraz kilka prawoskrętnych spirali. Pociąg składa się z trzech wagonów i może zabrać jednorazowo dwunastu pasażerów. Do podstawowych parametrów technicznych należą między innymi: wysokość wynosi 44,2 metry. Maksymalna prędkość wynosi 96 kilometrów na godzinę, maksymalne przeciążenie pionowe wynosi 5,2g, czas jazdy wynosi 1 minutę i 13 sekund, znajdują się tutaj trzy inwersje, kolejka zawiera cztery pociągi, a w pociągach trzy wagony. Ponadto ostatni wagon pociągu może być zamontowany tyłem do kierunku jazdy. W latach osiemdziesiątych XX wieku miał miejsce na kolejce wypadek. Zginęły wówczas trzy osoby. Po wypadku wzmocniono zabezpieczenia kolejki. Pętla jest elementem kolejki górskiej. Pętle stanowi inwersja, która posiada kształt pionowo postawionego okręgu. Pętlę tą pociąg może pokonywać albo od strony zewnętrznej albo od strony wewnętrznej. Pętle charakteryzują duże przeciążenia dodatnie rzędu 5 g. W momencie kiedy taka pętla jest szersza nić wyższa nazywa się ja korkociągiem.

Podobne

Europa-Park
Europa-Park jest miejscem, gdzie znajduje się kolejka górska Silver Star. Park ten znajduje się w mieście Rust w Niemczech. Jest to najwyższa kolejka w całej Europie. Jej wysokość wynosi 73 metry. Ponadto jest jedną z najdłuższych kolejek górskich. Jej długość wynosi 1600 metrów. Kolejka ta jest wyposażona w trzy pociąg. W każdym pociągu znajduje się trzydzieści sześć miejsc. Przepustowość tej kolejki wynosi 1750 pasażerów na godzinę. Maksymalna prędkość, jaką osiąga ta kolejka wynosi 127 kilometrów na godzinę, a maksymalne przeciążenie wynosi 4g. Kolejka składa się z pięciu zjazdów, trzech zakrętów oraz jednego slalomu. Czas zjazdu wynosi 67 sekund, a czas wjazdu wynosi 33 sekundy. Cały przejazd kolejką trwa 100 sekund. Ponadto w budynku stacji znajdują się także: małe muzeum Mercedesa oraz McLarena. W Polsce w Śląskim Wesołym Miasteczku znajduje się największa w Polsce kolejka górska o nazwie Tic-Tac Tornado. Park ten znajduje się na granicy Chorzowa oraz Katowic. Kolejka...

Kolejka górska Ti-Tac Tornado
Kolejka górska Ti-Tac Tornado znajdująca się w Polsce posiada szereg podstawowych parametrów, wśród których warto wymienić następujące: wysokość kolejki wynosi 21 metrów, maksymalna prędkość jaką uzyskuje wynosi 60 kilometrów na godzinę, maksymalne przeciążenie wynosi 4,2 g, czas jazdy kolejką wynosi 54 sekundy, posiada dwie pętle, składa się z jednego pociągu, a pociąg ten posiada dwadzieścia cztery miejsca. Kolejka górska jest urządzeniem rozrywkowym, które instaluje się w parkach rozrywki. Klasyczna kolejka górska posiada wysokie wzniesienia, strome spadki oraz gwałtowne zakręty. Po tej trasie porusza się pociąg wraz z pasażerami. Pasażerowie podczas przejazdu doznają silnych wrażeń, które są spowodowane następującymi po sobie zmianami grawitacyjnymi, takimi jak przeciążenia oraz nieważkość. Podczas tych wrażeń powstają zaburzenia błędnika oraz pasażerowie czują stan grozy. Jeśli chodzi o działanie takich kolejek, to większość kolejek jest napędzana za pomocą siły grawitacji. Specjalny łańcuch wciąga łańcuch na szczyt wzniesienia, które jest jako pierwsze w torze i zazwyczaj jest najwyższe....

Kolejki górskie
Po uwolnieniu się pociągu od łańcucha, w dalszej kolejności pociąg ten zjeżdża i w ten sposób nabiera prędkości, a następnie wznosi się na kolejne wzniesienie i dalej spada. Kolejne wzniesienia są coraz to niższe od poprzednich wzniesień. Kolejne wzniesienia muszą być niższe od swoich poprzedników, ponieważ pociąg traci swoją część energii w wyniku tarcia oraz oporu powietrza. Oprócz wzniesień oraz spadków kolejka może zawierać inne elementy dodające grozy oraz uciechy. Pociąg podczas jazdy nie wypada z toru, ponieważ wagony są przyczepione za pomocą kół, które toczą się zarówno z góry, z dołu, jak i z boku szyny. W celu zmniejszenia tarcia nie wszystkie te koła dotykają szyny. W przypadku jazdy, gdy pociąg nie jedzie do góry nogami, to do szyny dotykają tylko koła górne oraz boczne. W przypadku, kiedy pociąg znajduje się w stanie nieważkości to zdarza się, że żadne koła nie dotykają szyny. Pociąg kolejki górskiej może być napędzany...

Bolliger & Mabillard
Napęd na sprężone powietrze pozwala na uzyskanie dużej prędkości w bardzo szybkim czasie i ten typ napędu znajduje się w kolejce górskiej Dodonpa w Fuji-Q Highland, w Japonii. Koła cierne dają niewielką prędkość, ale służą między innymi do wypchnięcia pociągu ze stacji albo też do hamulców. Po rozpędzeniu pociąg pokonuje dalszą trasę już bez dodatkowych napędów. Znanych jest wiele typów kolejek górskich. Dzielimy je przede wszystkim na kolejki górskie drewniane oraz na kolejki górskie stalowe. Kolejki stalowe cechują się płynną jazdą oraz dużą prędkością. Ponadto takie stalowe kolejki są bardziej wytrzymałe na przeciążenia w porównaniu z kolejkami drewnianymi. Natomiast w kolejkach drewnianych występuje tak zwany aiertime, co oznacza ujemne przeciążenia. Podczas takich ujemnych przeciążeń ma się wrażenie, że wypada się z pociągu. Oba typy kolejek, czyli zarówno te stalowe, jak i drewniane maja swoje wady i zalety. Jedną z firm zajmującą się budową kolejek jest szwajcarska firma Bolliger & Mabillard,...