Napęd na sprężone powietrze pozwala na uzyskanie dużej prędkości w bardzo szybkim czasie i ten typ napędu znajduje się w kolejce górskiej Dodonpa w Fuji-Q Highland, w Japonii. Koła cierne dają niewielką prędkość, ale służą między innymi do wypchnięcia pociągu ze stacji albo też do hamulców. Po rozpędzeniu pociąg pokonuje dalszą trasę już bez dodatkowych napędów. Znanych jest wiele typów kolejek górskich. Dzielimy je przede wszystkim na kolejki górskie drewniane oraz na kolejki górskie stalowe. Kolejki stalowe cechują się płynną jazdą oraz dużą prędkością. Ponadto takie stalowe kolejki są bardziej wytrzymałe na przeciążenia w porównaniu z kolejkami drewnianymi. Natomiast w kolejkach drewnianych występuje tak zwany aiertime, co oznacza ujemne przeciążenia. Podczas takich ujemnych przeciążeń ma się wrażenie, że wypada się z pociągu. Oba typy kolejek, czyli zarówno te stalowe, jak i drewniane maja swoje wady i zalety. Jedną z firm zajmującą się budową kolejek jest szwajcarska firma Bolliger & Mabillard, czyli w skrócie B&M. Firma powstała w 1988 roku i od momentu powstania wybudowała już ponad 70 kolejek górskich. Firma ta wybudowała między innymi następujące typy kolejek górskich: kolejka typu twisted, kolejka bezpodłogowa, kolejka odwrócona, kolejka do jazdy na stojąco, kolejka latająca, kolejka nurkująca oraz kolejka typu Hypercoaster. Kolejka stalowa typu twisted, czyli Twisted Steel Coaster jest najrzadszym modelem, który buduje ta firma.
Inwersje w kolejkach górskich
W przypadku kolejek bez żadnych inwersji jako zabezpieczenie służą specjalne rączki, które są dociskane z góry na nogi lub też po prostu pasy. Natomiast w kolejkach z inwersjami znane są zabezpieczenia, które są zamykane z góry na ramiona. W niektórych jednak kolejkach, gdzie mamy do czynienia tylko z pętlami zdarza się, że nie ma żadnych zabezpieczeń, ponieważ działająca tutaj siła odśrodkowa utrzymuje pasażerów na miejscu. Kolejki górskie są w miarę bezpieczne, ale zdarzają się nieprzyjemne wypadki. Głównym prowodorem wypadków są błędy komputera albo też uszkodzenia mechaniczne. Zdarza się, ze do wypadków doprowadza także bezmyślność pasażerów kolejki górskiej. Do kolejki górskiej nie można wsiadać żując gumę, ponieważ grozi to uduszeniem się. Nie można także wsiadać do niej z ciężkimi przedmiotami, ponieważ taki przedmiot wypadając może kogoś zranić. Nie można także wsiadać do kolejki w okularach. Ponadto do kolejek górskich nie mogą wsiadać osoby cierpiące na choroby serca, choroby błędnika czy też...
Przeciążenia w kolejkach górskich
Maksymalne przeciążenia w kolejkach górskich nie przekraczają przeciążenia dodatniego o wartości 5,2 g oraz przeciążenia ujemnego o wartości minus 1,5 g. Przeciążenia poprzeczne wynoszą 0 g. Tor kolejek górskich jest tak wyprofilowany, żeby zmieniać przeciążenia poprzeczne na pionowe dodatnie. Najszybsze kolejki górskie, które są wyposażone w napęd hydrauliczny są w stanie rozpędzić się do 200 kilometrów na godzinę przez cztery sekundy. W ten sposób wywierają przeciążenie podłużne, czyli w tył. Zakres tego przeciążenia wynosi od 1 do 2 g. Przeciążenia podłużne w przód, czyli takie, które występują podczas hamowania nie są zbyt duże. Najkorzystniejszym hamowaniem jest hamowanie przy pomocy hamulców elektromagnetycznych z przeciążeniem rzędu 1 g. Podczas jazdy kolejką górską ważny jest także tak zwany zryw. Zrywem nazywa się czas, z jakim pociąg osiąga maksymalne przyspieszenie. Taka gwałtowność podczas hamowania może być niebezpieczna. Ponadto kolejnym ważnym elementem, który obniża przeciążenia na niektóre ważne narządy człowieka jest heartline. Jest to sposób...
Rodzaje i skutki przeciażeń
Przeciążenia pionowe, z którymi mamy do czynienia podczas jazdy kolejką wahają się od minus 1 g do 5 g. Przeciążenie o wartości minus 1 g sprawia, ze pasażer odczuwa ucisk w głowie oraz wrażenie wypadania z siedzenia. Przeciążenie o wartości 0 g jest stanem nieważkości, co sprawia, ze pasażer odczuwa uczucie lekkości. Przeciążenie o wartości 1 g, jest to przeciążenie, które człowiek odczuwa normalnie na co dzień. Przeciążenie 2 g daje wrażenie uczucia ciężkości, a luźne tkanki twarzy opadają, co daje jej obwisły wygląd. Przeciążenie o wartości 3 g sprawia, ze pasażer czuje się wgnieciony w siedzenie, a przeciążenie o wartości 4 g sprawia, że pasażer posiada uczucie dezorientacji, czyli poruszanie się jest praktycznie niemożliwe. Podczas przeciążenia 5 g krew bardzo szybko odpływa z mózgu, co sprawia, że człowiek zaczyna mieć zaburzenia widzenie. Zbyt długi okres trwania takiego przeciążenia sprawia, że może doprowadzić to do trwałych zaburzeń wzroku. Kolejne...
Kolejki górskie w Polsce
W Polsce znajduje się wiele miejsc, gdzie znajdziemy lunaparki, a w nich kolejki górskie. Największą polską kolejką górską jest Tic-Tac Tornado, która znajduje się w Śląskim Wesołym Miasteczku. Innymi dużymi kolejkami są: Jet Star w Łodzi, Tajfun we Władysławowie oraz Cyklon w Śląskim Wesołym Miasteczku. I tak w 2000 roku została otwarta kolejka górska Music Express w Śląskim Wesołym Miasteczku. Jej wysokość wynosi trzy metry, a prędkość 30 kilometrów na godzinę. Maksymalne przeciążenia wynoszą tutaj 1,3 g. Kolejka górska Blizzars również znajduje się na terenie Śląskiego wesołego miasteczka, a jej wysokość wynosi6,5 metra, a prędkość maksymalna wynosi 36 kilometrów na godzinę. Maksymalne przeciążenia wynoszą tutaj 2 g. Kolejka ta została otwarta w 2008 roku. Kolejka górska Cyklon znajdująca się w Śląskim Wesołym Miasteczku posiada wysokość o wartości 13,1 metrów, a jej prędkość wynosi 45 kilometrów na godzinę. Maksymalne przeciążenia wynoszą tutaj 2,5 g. Kolejka ta została otwarta w 2000 roku....